Rancangan Pengajaran Harian Sains Tahun 1
Mata Pelajaran : Sains
Kelas : Darjah 1
Bilangan murid : 8 orang
Tarikh : 10/10/2011 (Isnin)
Masa : 8.00pagi—8.30pagi
Tema : Sains Hayat
Tajuk : Benda Hidup dan Benda Bukan Hidup
Ringkasan | Di dalam tajuk ini, murid mengenal pasti ciri-ciri benda hidup iaitu perlukan air dan makanan, bernafas, bergerak, membesar dan membiak. |
Kandungan Standard | Sains Hayat 1.1 Memahami ciri benda hidup dan benda bukan hidup |
Standard pembelajaran | 1.1.2 Mengenal pasti ciri-ciri benda hidup iaitu : perlukan air dan makanan, bernafas, bergerak, membesar dan membiak. 1.1.3 Menjelaskan pemerhatian secara lakaran, TMK, penulisan atau lisan |
Sumber | 1. Hiasan ikan 2. Ikan dan akuarium 3. Kad gambar 4. Kad perkataan 5. Lembaran Kerja 1- Penilaian 6. Lembaran Kerja 2- Pemulihan 7. Lembaran Kerja 3 - Pengayaan |
Pengisian Kurikulum | 1. Ilmu: Pendidikan Moral 2. Nilai: Kasih sayang, sayang akan benda hidup, berdisiplin 3. KBT: Kemahiran memerhati, mencirikan, membandingkan dan membezakan |
Aktiviti | Pengisian Kurikulum | Catatan |
Set Induksi (5 minit) 1. Guru menunjukkan ikan yang berada dalam akuarium dan hiasan ikan. 2. Murid memerhati pada kedua-dua ikan. 3. Guru bersoal jawab dengan murid:- a) Apakah perbezaan di antara kedua-dua ikan tersebut? b) Mengapakah ikan hiasan tidak dapat bergerak sendiri? 4. Guru memberi respon pada jawapan murid. | Nilai: Kasih Sayang KBT: Kemahiran memerhati | ABM: Hiasan ikan, ikan dan akuarium |
Langkah 1 (10 minit) 1. Guru menunjukkan kad perkataan ciri-ciri benda hidup iaitu air dan makanan, bernafas, bergerak, membesar dan membiak. 2. Guru meminta murid menyebut perkataan tersebut. 3. Guru menerangkan ciri-ciri benda hidup iaitu memerlukan air dan makanan, bernafas, bergerak, membesar dan membiak. 4. Guru membimbing murid mengikut kad gambar untuk menyatakan ciri-ciri benda hidup iaitu air dan makanan, bernafas, bergerak, membesar dan membiak. | Nilai: Sayang akan benda hidup KBT: Kemahiran mencirikan | ABM: kad perkataan, kad gambar |
Langkah 2 (10 minit) 1. Murid menjalankan aktiviti secara individu. 2. Murid memadankan kad gambar dan kad perkataan yang telah disediakan. 3. Guru membimbing murid yang lemah. 4. Guru meminta murid membaca secara individu perkataan tersebut berdasarkan gambar. 5. Guru membimbing murid menulis perkataan ciri-ciri benda hidup. 6. Guru memberi peneguhan kepada murid-murid. | Nilai: Berdisiplin KBT: Kemahiran membandingkan dan membezakan | ABM: Kad perkataan, kad gambar |
Penutup (5 minit) 1. Guru membimbing murid untuk membuat rumusan. 2. Guru menyedarkan lembaran kerja kepada murid-murid untuk membuat penilaian. | Lembaran kerja 1 | |
Aktiviti Pemulihan 1. Guru membimbing murid untuk menguasai perkataan ciri-ciri benda hidup. 2. Murid menyiapkan lembaran kerja 2. | Lembaran kerja 2 | |
Aktiviti Pengayaan 1. Murid menyiapkan lembaran kerja 3. | Lembaran kerja 3 |
No comments:
Post a Comment